divendres, 22 de febrer del 2013

Sistema Solar

Avui parlarem d'un joc de rol de casa nostra, fet a catalunya, i que molts de vosaltres podreu trobar força bé de preu a la majoria de tendes roleres. Aquest joc es titula "Sistema Solar". Ni faré publicitat, ni el detractaré, simplement faré un análisi objectiu dels pros i els contres d'aquest sistema de joc.

Davant meu s'em presenta un petit manual de color groc de poc més de cent cincuanta págines de format segurament DIN A5. Senzill, sense dibuixos i que afirma a la contraportada que es adaptable a qualsevol estil de joc.

Començo a fullejar l'interior i la meva ment rolera es posa en marxa, comparant-lo amb altres sistemes que conec.
Efectivament, el manual de joc ens presenta un sistema que es pot adaptar a qualsevol situació de joc de rol: Podem anar als anys vint a enfrontar-nos amb les perilloses criatures de Cthullu o a atrapar al mafiós Al-Capone, podem llançar-nos amb la nostra nau a les estrelles per a destruïr estrelles de la mort o simplement per a buscar noves fronteres on encara ningú hagi arribat... i mil ambientacións més, tant de llibres i pel·lícules com inventades. En aquest sentit, el joc es extremadament flexible.

La creació de personatges ens posa en una situació interessant.
Les habilitats del personatge seran sempre de nombres baixos al principi (i extremadament baixos si el comparem amb altres sistemes, ja que el joc fa servir un sistema de daus fudge on el 7 es el nombre més alt que podem aconseguir), pero a totes les habilitats s'els hi ha de donar una raó de ser per el rerefons del personatge, la seva cultura i personalitat. Es poden posar les habilitats que es desitjin, sempre i quan estiguin en el marc de l'ambientació actual (es a dir, no puc ser un pilot espacial a la Terra Mitjana, pero si que puc ser-ho a bord de la nau Enterprice).

En general, no queda molt clar el paper del máster (al qual anomenen Guia del Relat) com a creador de l'aventura, sino que se centra molt en els jugadors i la seva tasca épica. Tant s'hi centra, que arriba al punt d'afirmar que quan un jugador aconsegueix una tirada "trascendental" (7) supera els límits humans, canvia el mon i acaba la campanya. Aqui s'ha comes un gran error. És el máster el que decideix quan acaba la campanya i el que narra les accións dels seus jugadors, no els daus.
El gran problema del Sistema Solar es el fet de que queda en un pla secundari l'encarregat de dirigir la narració i explicar els fets.

Dos punts interessants i que son els quals em farien recomanar comprar-lo, es que el sistema admet que els personatges poden patir danys psicológics a mes de físics, tot i que combina ambdos aspectes en un mateix recompte de punts de vida. El següent punt a remarcar es el de les "Claus d'experiéncia". Al meu parer, força novedós i no n'havia sentit a parlar. Aquestes Claus indiquen que el personatge no guanya experiencia al superar segments de l'aventura, sino al assolir objectius personals. Al actuar contra aquests objectius, el personatge perd l'experiéncia o la Clau. Amb l'experiencia que guanya pot comprar noves habilitats, millorar les que té o adquirir noves maneres de guanyar experiencia.

Resumint, que el sistema es prou interessant, assequible i té una manera prou bona d'entendre l'experiencia i el rerefons dels personatges. En canvi, posa poc énfasi en la figura del narrador i els jugadors poden guanyar el joc per separat, en lloc de com a un equip, cosa que ens trenca el que teniem com a base dels jocs de rol.

3 comentaris:

  1. Bones!
    Vaig comprar "Sistema Solar" fa un temps, la versió en pdf descarregable des de la botiga virtual del blog de Maqui Edicions. Per cert, genial l'atenció rebuda per la gent de Maqui. Vaig tenir unes problemes amb la descàrrega i van ser, realment, molt atents. Un punt a tenir en compte pel futur.

    Sobre "Sistema Solar", sincerament, encara no sé que pensar. Coincideixo amb els punts positius que has destacat. Però en moltes altres coses xoca frontalment amb la meva percepció personal del que m'agrada dels jocs de rol. Em podeu dir antic, tradicional, el que vulgueu... És un tema de gustos i de com ens agrada jugar. I el sistema no "em queda bé". M'agrada fer rol d'una altra manera. I de vegades tinc la impressió de que anomenem a un sistema "flexible" quan en realitat és "incomplet".

    De tota manera tinc un company força partidari de "Sistema Solar" que ens deu una partida. I tot i que segurament no m'escau per fer de màster, sóc sempre un jugador entusiasta. Fins llavors no tindré una bona opinió feta.

    ResponElimina
    Respostes
    1. Comenteu-me com ha anat la partida, que anirà bé per a saber com funciona el sistema a la pràctica (lamentablement no he pogut passar de la teoria, tot i que hagi utilitzat detalls a altres bandes).

      A aquest comentari teu d'anomenar a un sistema "flexible", imagino que es un eufemisme. Si haguessin volgut fer-lo complet, haurien posat habilitats i detalls més centrats a una ambientació determinada, que imagino que es el que fareu a la hora de jugar.
      No vull fer d'advocat del diable, ni molt menys, pero opino que han deixat molts espais en blanc per aquest motiu de l'adaptabilitat. El manual està fet per a ser una base per a moltes altres coses. Tampoc m'acaba de convéncer, pero la veritat es que -des del punt de vista d'un jugador de rol novell- prefereixo gastar-me deu euros en aquest manual petit i facil de portar que es pot adaptar a dotzenes de époques i situacions que no gastar-me quaranta euros en el nou manual de tapa dura i doscentes pagines del joc al que porto jugant quatre anys.

      Objectivament, crec que Sistema Solar mereix una oportunitat i ser provat, perque té coses bones i coses dolentes -com ja he expressat més amunt-.
      Us animo a fer el que he fet amb altres jocs de rol: Proveu algunes partides, busqueu-li punts forts i débils i adapteu-lo a la vostra manera de jugar. Imagino que també ho heu fet, pero hi ha molts grups que es queden encallats en un sistema i son incapaços de conçebre que existeixi joc fora del seu sistema de joc. No sé de quina mena de grup sou (tampoc hi he de fer res, la veritat) i espero que gaudiu amb aquest joc.

      Remataré aixo amb una de les millors frases d'un amic meu:
      "Per a gustos, plastidecors"

      Elimina
  2. El tastarem segur. Ja t'ho explicarem. A veure si aviat hi posem dia.
    Per que fa als nostres gustos, faig de màster amb diferents grups i normalment toco tres o quatre jocs diferents. I m'agrada jugar a qualsevol joc que em proposin.

    I no crec que facis d'advocat del diable. Com dèiem, tot és qüestió de gustos. I més quan fem alguna cosa per diversió.

    Sobre si Sistema Solar és un joc adequat per novells, però, no n'estic tant segur. Deixa prou coses a l'aire com per que bona part de la línia argumental surti dels jugadors amb a guia del màster (aquesta es el principi del joc, ¿no?. I això pot ser difícil de portar si notes que et falten eines i un rodatge per compensar-ho.

    En fi, estic d'acord amb el teu amic dels plastidecors. I també amb que mereix una oportunitat.

    ResponElimina